An error has occurred

An error has occurred

Η Παναγία η Μαυριώτισσα - Booking Greek Hotels

Η Παναγία η Μαυριώτισσα

Αφιερώματα Προορισμοί Καστοριά - Βυζαντινές Εκκλησίες Καστοριάς

Η Παναγία η Μαυριώτισσα

Στην πόλη της Καστοριάς βρίσκεται και το βυζαντινό μοναστήρι  Η Παναγία η Μαυριώτισσα . Δίπλα σε αυτό …έχει προσαρτηθεί και το παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.

dsc_0506

Η εικόνα αυτή ειναι 1000 ετών η και περισσότερο και δείχνει την Παναγία Παιδοκρατούσα οχι  Βρεφοκραούσα. Είναι ανάγλυφη και δείχνει τον Ιησού στην ηλικία περίπου 12 ετών

Αυτός ο Βυζαντινός θησαυρός βρίσκεται σε απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων από το κέντρο της Καστοριάς. Στο ανατολικό μέρος του βουνού της Καστοριάς, που αποτελεί χερσόνησο μέσα στην λίμνη Ορεστιάδα, σε μια τοποθεσία με αιωνόβια πλατάνια.

dsc_0509

Αυτός ο πλάτανος έχει ηλικία επισεις 1000 έτη . Μελετητές απέδειξαν την ηλικία του μετρώντας την περιφέρεια του κορμού που είναι 10 μέτρα ( κάθε μέτρο 100 χρόνια ζωής ) . Πριν μερικά χρόνια κόπηκε σχεδόν στην μέση και καταπλάκωσε ένα πούλμαν προσκυνητών , Μεγάλη Παρασκευή . Δεν έπαθε κανείς όμως τίποτε , ήταν στην λειτουργία όλοι .Με την ποσότητα αυτή των ξύλων που προήλθε απο την κοπή του πλάτανου ο ιερέας της μονής ζέσταινε το σπίτι του 5 χειμώνες .

Το καθολικό του μοναστηριού είναι χτισμένο τον 11ο αιώνα και το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωάννη χτίστηκε το 19ο αιώνα, είναι δηλαδή μεταβυζαντινό.

img_20161010_122238

Η Απελευθέρωση από τούς Νορμανδούς

Στο τέλος του 10ου αιώνα οι Νορμανδοί είχαν καταλάβει για ένα μικρό χρονικό διάστημα την Καστοριά.
Ο τότε αυτοκράτορας, Αλέξιος ο Κομνηνός Α’, ήθελα να την πάρει πίσω. Ο τρόπος που σκέφτηκε αυτός και οι στρτηγοί του για να προσεγγίσει την πόλη ήταν από τη λίμνη. Επιβίβασαν λοιπόν τον βυζαντινό στρατό σε βάρκες και σε πλοιάρια που βρήκαν στη λίμνη της Καστοριάς, αλλά και σε γύρω λίμνες και ποτάμια και από την απέναντι πλευρά, σκεφτείτε ότι εκείνη την εποχή δεν υπήρχε και ο παραλίμνιος δρόμος, ο βυζαντινός στρατός διέσχισε τη λίμνη και αποβιβάστηκε στο σημείο που βρίσκεται τώρα το μοναστήρι Ήταν τότε ένα ερημικό σημείο.
Όπως η πόλη της Καστοριάς έχει το σχήμα μιας χερσονήσου, οι βυζαντινοί στρατιώτες, περικύκλωσαν την Καστοριά και έτσι ανάγκασαν τους Νορμανδούς σε υποχώρηση.
Αυτό θεωρήθηκε μια μεγάλη βυζαντινή νίκη και λίγα χρόνια αργότερα ο Αλέξιος έχτισε μια εκκλησία αφιερωμένη στην Παναγία.

dsc_0483

Η εκκλησία αυτή αρχικά ονομάστηκε Παναγία Μεσονησιώτισσα, γιατί βρίσκεται περίπου στο μέσο της χερσονήσου, στα χρόνια όμως της τουρκοκρατίας αλλα και αργότερα, οι κάτοικοι του απέναντι χωριού, του Μαυροχωρίου, φρόντιζαν και προστάτευαν το μοναστήρι και έτσι μετονομάστηκε σε Παναγία Μαυριώτισσα .Εσωτερικά και εξωτερικά της μονής δούλεψαν πέντε διαφορετικοί αγιογράφοι από το 12ο μέχρι και το δεύτερο μισό του 14ου αιώνα, ενώ το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, το διακόσμησε εσωτερικά αλλά και εξωτερικά, ένας καλλιτέχνης το 1552.

Ο πνευματικός ρόλος της μονής

Η  Ιερά Μονή Η Παναγία η Μαυριώτισσα διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο ως πνευματικός χώρος σε όλες τις φάσεις τις ιστορίας της Καστοριάς. Έτσι εξηγείται και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έδειχναν γι’ αυτήν αξιωματούχοι του Βυζαντίου.

dsc_0497

Οι καταστροφές και οι επισκευές που έγιναν κατά καιρούς είχαν ως αποτέλεσμα να καταστραφούν πολλές από τις σπουδαίες τοιχογραφίες της. Τα μάτια που έχουν αφαιρεθεί – χαραχθεί από τα εικονιζόμενα πρόσωπα είναι αποτέλεσμα των Τούρκων, επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ο λόγος ? Απλά ήξεραν ότι αυτό που έκαναν είναι αμαρτία και φοβούνταν την θεία δίκη . Νόμιζαν ότι έτσι χωρίς μάτια οι Άγιοι δεν τους έβλεπαν .

Βέβαια έβαλαν και Ελληνες το χεράκι τους πρόσφατα  και βεβήλωσαν κάποιες εικόνες που νιώθεις αγανάκτηση να  βλέπεις πάνω σ αυτά τα κειμήλια χαραγμένα αρχικά ποδοσφαιρικών σωματίων η απλά έξυσαν και πήραν ένα κομματάκι κονίαμα έτσι για ενθύμιο από την επίσκεψη .Και να επισημάνω οτι επειδή ήταν αυτοκρατορικό το ενδιαφέρον της μονής τα χρώματα που επικρατούν είναι το κόκκινο , το χρυσό , το πράσινο και φυσικά είναι χρώματα που τα κατασκεύασαν οι Αγιογράφοι από την φύση ( χόρτα ,κλαδιά ,φύλλα κλπ. )

dsc_0492

Η μεγάλη παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας, άκρως ενδιαφέρουσα από εικονογραφικής άποψης και η σκηνή της Βάπτισης είναι του 12ου αιώνα. Οι εξωτερικές τοιχογραφίες της (ρίζα Ιεσσαί, αυτοκράτορες και Άγιοι Δημήτριος και Γεώργιος) τοποθετούνται χρονικά γύρω στα 1260.

dsc_0499

Φωτογραφίες & Επεξεργασία Κειμένου : Γραμμένου Αιμιλία

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>